Του Παύλου-Σωκράτη Παυλίδη*

Τ’ αλώνια ήταν στο νότιο μέρος του χωριού που απέχει 400 μέτρα περίπου. Εκεί στ’ αλώνια είχαμε τις παιδικές χαρές μας. Παίζαμε διάφορα παιχνίδια. Το 1945 προσπαθήσαμε να οργανώσουμε ποδοσφαιρική ομάδα. Μέσα σε λίγο χρόνο κατορθώσαμε και το πετύχαμε. Χρήματα δεν κυκλοφορούσαν. Προσφέραμε ο καθένας σαντάλια καπνό, τα οποία δώσαμε στον Χρήστο Ορφανίδη και μας προμήθευσε μπάλες, τρόμπες, επιγονατίδες και τον τερματοφύλακα. Είχαμε παπούτσια άρβυλο, με καρφιά κάτω από την σόλα. Πρόκες τις έλεγαν. Παίζαμε με την ομάδα “Πλατανάκια”.

Το 1946 καλύτερη ομάδα στην Ευρώπη ήταν η Ουγγαρία.

Τερματοφύλαξ ήταν ο γράφων. Με φώναζαν “Ούγγρο”. Δεν είχαμε πολλές παρατηρήσεις την ώρα του παιχνιδιού.

Ονόματα παικτών: 1. Κούλας Σταύρος (χωριό Κορυφή), 2. Παύλος-Σωκράτης Παυλίδης (“βέλος”, τερματοφύλαξ), 3. Χρήστος Παπαδόπουλος, 4. Χαράλαμπος Ν. Ορφανίδης, 5. Ιωάννης Ευθυμιάδης, 6. Θεόδωρος Κ. Παπαδόπουλος, 7. Αλέκος Αλεξίου, 8. Θεόδωρος Γερασ. Παπαδόπουλος, 9. Παύλος Αν. Ορφανίδης, 10. Θεμιστοκλής Ν. Κυριακίδης, 11. Αθανάσιος Γ. Παπαδόπουλος, 12. Νικόλαος Γ. Καραπαναγιωτίδης.

Ομάδα “Πλατανάκια” Σερρών: 1. Χρήστος Ηλιάδης, 2. Ιωάννης Ηλιάδης, 3. Δημήτριος Τοκατλίδης, 4. Γεώργιος Παπαδόπουλος, 5. Ηλίας Χαλκίδης, 6. Ιωάννης Χαλκίδης.

Φωτογραφηθήκαμε όσοι βρέθηκαν στον φακό.

Η ομάδα φωτογραφήθη από τον πρόσφυγα Αθηναίο Κυριάκο Βασιλειάδη, που ήρθε τον καιρό της πείνας το 1941 στον Ροδώνα.

*Από το βιβλίο του “Μάρτυς μου το Μπέλλες” (Φωνή από τον Ροδώνα)

Του Παναγιώτη Φλωρίδη

Κάποτε-όχι πολύ πίσω-στο Κιλκίς κυκλοφόρησε η λέξη «μύρια». Ηταν η μάγκικη εκφορά της χρυσοφόρου έννοιας «εκατομμύρια». Τα «μύρια» εκείνα ήταν δύο (2). Με άριστη προοπτική να γίνουν τρία (3). Και τέσσερα (4). Και πέντε (5) και…και…

Τα «μύρια» εκείνα αναζήτησαν… «Α.Φ.Μ. νομιμοποίησης: «Πολλά τα λεφτά Αρη». Δεν βρήκαν όμως, παρά τις αριστοτεχνικές πιρουέτες τύπου Τζέιμς Μποντ. Προκάλεσαν μέχρι και εξώδικα…

Η υπόθεση «μύρια» για την εγκατάσταση προσφύγων-μεταναστών σε πόλεις και κυρίως χωριά εγκαταλειμμένα, κάποια στιγμή ατόνησε. Δεν εγκαταλείφθηκε όμως «Πολλά τα λεφτά «Αρη» (ξανά). Τα «μύρια» ανοίγουν πόρτες. Και ενίοτε κερκόπορτες. Όπως τώρα στο Κιλκίς. Οπου οι ΟΜΝΕΣ με τους φανερούς και γνωστούς συμπολίτες μας να εργάζονται συστηματικά, είναι οι μόνοι που δεν ευθύνονται. Ούτε συνιστά παράβαση και ντροπή, ότι οι υπηρεσίες τους αμείβονται. Η περίθαλψη και η διαχείριση μιας ασύμμετρης κατάστασης, όπως το Προσφυγικό, απαιτούν επαγγελματισμό, οργάνωση, διαφάνεια. Και όλα αυτά κοστίζουν. Και κοστίζουν πολύ. Δεν γίνεται αλλιώς.

Το θέμα όμως είναι αλλού. Ότι, επειδή σίγουρα «πολλά τα λεφτά Αρη», κάποιες καταστάσεις θα ξεφύγουν, τουλάχιστον αριθμητικά. Η ιδιωτική πρωτοβουλία, η αρπαχτή, η μίζα είναι αναπόφευκτα στοιχεία του υποελληνικού γίγνεσθαι. Το Προσφυγικό θα κρατήσει πολύ και πολλοί θα ωφεληθούν. Αδίστακτοι και εκ τούτου μεθοδικοί. Με διαρκώς ανακαλυπτόμενα «νέα μονοπάτια». Με τα «μύρια» για αντικλείδι, «πασπαρτού».

Η κατάσταση στο Κιλκίς θα ξεφύγει, πρώτα αριθμητικά. Ηδη υπάρχουν δείγματα. Ηδη η ιδιωτική πρωτοβουλία για την ενοικίαση σπιτιών δεν μπορεί να απαγορευθεί (Πως θα μπορούσε άλλωστε σε μια ελεύθερη Οικονομία;) Ηδη και σε χωριά εκδηλώνεται ενδιαφέρον και αναζήτηση σπιτιών για ενοικίαση. Και ήδη κάποιοι ιδιοκτήτες εγκαταλελειμμένων οικιών, ενδιαφέρονται. Εισοδήματα 200-300 ευρώ το μήνα, κάθε άλλο παρά αμελητέα είναι τη σήμερον ημέρα.

Τα «μύρια» επανέρχονται. Δεν έφυγαν ποτέ, εξ άλλου. Αυτό που δεν χρειάζεται είναι αψιμαχίες δημόσιες, δημοσίων προσώπων και φορέων. Αυτό που δεν χρειάζεται είναι λάδι στη φωτιά, την ώρα που κάποιοι μια χαρά κάνουν τη δουλειά τους.

Οι κερκόπορτες άνοιξαν ήδη. Εθελοτυφλία δεν χρειάζεται. Μόνο ψυχραιμία και επαγρύπνηση για τους πονηρούς.

Για κοτζάμ Πόλη χρειάσθηκε μόνο μια κερκόπορτα. Για το αμελητέο Κιλκίς…

Του Γιώργου Πελίδη*

Από τους πιο σημαντικούς παράγοντες που επηρεάζουν την αερόβια ικανότητα είναι το φύλο, η ηλικία, και η σωματική άσκηση.

Οι γυναίκες έχουν χαμηλότερη ικανότητα από τους άνδρες.

Η αερόβια ικανότητα αυξάνει προοδευτικά και φτάνει στο κορύφωμά της τα τελευταία χρόνια της εφηβικής ηλικίας,οπότε και o οργανισμός βρίσκεται στην πλήρη ωριμότητα του.

Ένας άνδρας 75 χρονών έχει την μισή αερόβια ικανότητα από ότι όταν ήταν 25 χρόνων, μειώνεται δηλαδή από 3 λίτρα το λεπτό σε 1,5 λίτρα.

Αντίστοιχη μείωση στην γυναίκα είναι από 2 λίτρα σε 1 λίτρο.

Η παρακμή της αερόβιας ικανότητας μετά τα 20 με 30 χρόνια οφείλεται στην βαθμιαία εκφύλιση και φθορά των διαφόρων λειτουργιών που σχετίζονται με την μεταφορά οξυγόνου στον οργανισμό.

Η ελάττωση όμως της αερόβιας ικανότητας δεν οφείλεται μόνο στο βιολογικό εκφυλισμό αλλά ένα μεγάλο μέρος της αποδίδεται στην υποκινητικότητα και γενικά στην καθιστική ζωή.

Πειραματικές εργασίες έδειξαν ότι η άθληση αντιρροπίζει τη μείωση της αερόβιας ικανότητας που επέρχεται με την ηλικία.

Έχει παρατηρηθεί ότι ένας 50χρονος που γυμνάζεται έχει κατά μέσο όρο την αερόβια ικανότητα ενός 40χρονουη 35χρονου που δεν γυμνάζεται.

Δηλαδή η αερόβια άσκηση οδηγεί σε ένα βιολογικό ξανάνιωμα 10 με 15 χρόνια

Έτσι τα γηρατειά δεν σημαίνουν αναπόφευκτα και επιδείνωση της σωματικής κατάστασης και πως ποτέ δεν είναι αργά για να αρχίσει να γυμνάζεται.

 

*Πτυχιούχος: Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

Τμήμα: Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού-ΤΕΦΑΑ

Ειδικότητα: ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΙΣΗ

Προπονητής: UEFA C' Αναπτυξιακών ηλικιών

Προπονητής: UEFA B' Νέας σχολής 2015

Προπονητής UEFA A' (σε εξέλιξη)

“Ο Δήμος μας, ο Δήμος Παιονίας, είναι ένας ακριτικός δήμος στη Βόρεια Ελλάδα που αποτελεί την πύλη της Πατρίδος μας από και προς τα Βαλκάνια και την Ευρώπη. Κάθε χρόνο, εκατομμύρια πολίτες της χώρας μας και αλλοδαποί εισέρχονται και εξέρχονται οδικώς από τα σύνορα μας διά της εθνικής οδού ΠΑΘΕ η οποία κείται εντός του δήμου μας.

Το τμήμα της εθνικής οδού από τα Μάλγαρα μέχρι τον κόμβο έξω από τη πρωτεύουσα του δήμου Παιονίας, το Πολύκαστρο, είναι το μοναδικό τμήμα πέραν των Τεμπών στο οποίο υπάρχει αμφίδρομη κυκλοφορία. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τις φθορές επί του οδοστρώματος λόγω της μη συντηρήσεως του για χρόνια αλλά και η πλήρης συσκότιση που παρατηρείται σε αρκετά σημεία, το καθιστούν εξαιρετικά επικίνδυνο με συνέπεια ανθρώπινες ζωές που χάνονται αδίκως.

Το τμήμα αυτό της ΠΑΘΕ είναι ουσιαστικά η πύλη εισόδου της χώρας για περίπου 8 εκατομμύρια ανθρώπους. Η κίνηση ιδιαίτερα την θερινή περίοδο είναι ιδιαιτέρως αυξημένη αλλά και βεβαρυμμένη λόγω φορτηγών βαρέως τύπου. Τη δε χειμερινή περίοδο λόγω της πυκνής ομίχλης, η οδήγηση καθίσταται ακόμη πιο δυσχερής.

Εμείς ως δημοτική αρχή Παιονίας, έχουμε επισημάνει πολλάκις, τόσο εγγράφως όσο και με προφορικά μας διαβήματα και οχλήσεις προς τους αρμοδίους την ανάγκη να επισκευασθεί το εν λόγω τμήμα της εθνικής οδικής αρτηρίας καθώς η σχετική μελέτη είναι ήδη έτοιμη, απλώς χρειάζεται επικαιροποίηση και απομένει η εξασφάλιση των πιστώσεων. Το αίτημα μας για αποκατάσταση του δρόμου καθίσταται όχι μόνο επιτακτικό αλλά και επίκαιρο καθώς ήδη νέοι σταθμοί διοδίων τοποθετούνται κατά μήκος της ΠΑΘΕ και εμείς ζητούμε την ανταποδοτικότητα των κομίστρων αυτών. Δεν δύναται νομικά και δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό να επιβληθεί τέλος διοδίων σε δρόμο ο οποίος δεν πληροί τις προδιαγραφές.

Με την συγκεκριμένη προκήρυξη του διαγωνισμού για το σταθμό διοδίων, εκφράζουμε την ανησυχία ότι όχι μόνο δεν δρομολογείται η βελτίωση του οδικού δικτύου αλλά απομακρύνεται η προοπτική αυτή και παράλληλα διασφαλίζεται μονάχα ο παραχωρησιούχος του έργου. Η τοπική κοινωνία όμως δεν θα δεχθεί με κανένα τρόπο τη λειτουργία σταθμού διοδίων και ειδικά πλευρικών διοδίων στο κόμβο Αγίου Αθανασίου πριν γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις για την αναβάθμιση του οδικού δικτύου και την ασφάλεια των διερχομένων οδηγών.

Πώς θα εισπράττονται διόδια από τους διερχόμενους οδηγούς που υποτίθεται ότι θα πηγαίνουν για τη συντήρηση και την επισκευή του οδοστρώματος όταν όπως αποδεικνύεται στη πράξη αυτός ο δρόμος είναι καρμανιόλα;

Καλούμε λοιπόν κάθε αρμόδιο να μεριμνήσει άμεσα ώστε να εξασφαλιστεί η ασφαλής κίνηση στο οδικό αυτό τμήμα ώστε να μην θρηνήσουμε ποτέ ξανά θύματα.

Είναι άδικο να πληρώνουμε με ανθρώπινο αίμα την κωλυσιεργία ή την αβελτηρία της κρατικής μηχανής στην κύρια είσοδο της χώρας!”

ΧΡΗΣΤΟΣ Π. ΓΚΟΥΝΤΕΝΟΥΔΗΣ

ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΠΑΙΟΝΙΑΣ

Σελίδα 1 από 59
We use cookies to improve our website. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. For more information visit our Cookie policy. I accept cookies from this site. Agree