Φυσιολογικές αρχές προπόνησης

26 Μαΐου 2016

Του Γιώργου Πελίδη*

Ανάλογα με το φύλο, την ηλικία, τον γονότυπο αλλά και το ερέθισμα (είδος, ένταση, διάρκεια και συχνότητα) που δέχεται ένα άτομο προκαλούνται βιολογικές μεταβολές.

Αρχή της επιβάρυνσης, σύμφωνα με την αρχή αυτή για να γίνουν προσαρμογές σε ένα όργανο πρέπει αυτό να επιφορτιστεί λειτουργικά παραπάνω από τα συνηθισμένα επίπεδα επιβάρυνσης. Η επιβάρυνση αναφέρεται κυρίως στην ένταση της μυϊκής προσπάθειας και όχι στην διάρκειά της. Η προοδευτική λειτουργική επιβάρυνση αποτελεί προϋπόθεση για την αύξηση των προσαρμογών και για να βελτιωθεί η απόδοση. 

Αρχή της προοδευτικότητας ,σύμφωνα με την αρχή αυτή η επιβάρυνση εφαρμόζεται προοδευτικά.

Αρχή της εξειδίκευσης από εμπειρία γνωρίζουμε ότι ένας αθλητής που είναι επιδέξιος σε ένα άθλημα δεν είναι επιδέξιος σε κάποιο άλλο, όπως παράδειγμα ένας ποδοσφαιριστής δεν είναι επιδέξιος στο βόλεϊ. Αυτό συμβαίνει γιατί ο κάθε αθλητής αναπτύσσει εξειδικευμένες νευρομυϊκές προσαρμογές με αποτελεσματικότερη εκτέλεση των κινήσεων στο άθλημά του.

Αρχή της αντιστροφής, όλοι οι έμβιοι οργανισμοί αναπτύσσονται με την χρήση και εκφυλίζονται με την αχρηστία. Έτσι όλες οι βιολογικές προσαρμογές που προκαλούνται με την προπόνηση αντιστρέφονται με την αγυμνασία. Εάν κάποιος αθλητής μετά από 2 μήνες έντονης προπόνησης βελτίωσε την αερόβια ικανότητα του κατά 20% τότε αυτή μπορεί να διατηρηθεί χωρίς να μειωθεί όταν η συχνότητα της προπόνησης περιοριστεί σε 3 φορές την εβδομάδα.

Βιβλιογραφία: εργοφυσιολ. Κλεισούρα.

*Πτυχιούχος: Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

Τμήμα: Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού-ΤΕΦΑΑ

Ειδικότητα: ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΙΣΗ

Προπονητής: UEFA C' Αναπτυξιακών ηλικιών

Προπονητής: UEFA B'  Nέας σχολής 2015

We use cookies to improve our website. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. For more information visit our Cookie policy. I accept cookies from this site. Agree