Οι κακώσεις της σπονδυλικής στήλης είναι σημαντικό κεφάλαιο στη νευροτραυματιολογία λόγω του συνεπαγόμενου κινδύνου μόνιμης βλάβης νωτιαίου μυελού.

Ο νωτιαίος μυελός είναι ένα κρίσιμο ανατομικό μόριο, ο τραυματισμός του οποίου οδηγεί τον ασθενή σε μερική ή ολική μόνιμη αναπηρία, για αυτό έχει ύψιστη σημασία η προστασία της σπονδυλικής στήλης μετά το ατύχημα, με τεχνικές ακινητοποιήσης-σταθεροποιήσης.

Η βαρύτητα της κάκωσης σχετίζεται με την εντόπιση, το είδος της και τη σταθερότητα της σπονδυλικής στήλης. Η πτώση αντικειμένου στο κεφάλι, η προσγείωση με το κεφάλι ή στους γλουτούς, προκαλεί συμπιεστικό ή εκρηκτικό κάταγμα, το οποίο μπορεί να είναι:

-Σταθερό, εφόσον δεν υπάρχει συνδεσμική ή δισκική κάκωση ή κάταγμα των σπονδυλικών τόξων

-Ασταθές, όταν συνυπάρχει ρήξη οπίσθιου επιμήκη συνδέσμου με κάταγμα των οστικών δομών του σπονδύλου και απαιτείται χειρουργική αποκατάσταση.

Σε άμεσα πλήγματα της σπονδυλικής στήλης ή σε κακώσεις μετά από υψηλή επιτάχυνση και απότομη επιβράδυνση (πτώση από ύψος ή τροχαίο ατύχημα) η βίαιη υπερέκταση ή υπέρκαμψη σε συνδυασμό με στροφικές δυνάμεις προκαλούν πολλαπλές κακώσεις στα οστικά, αρθρικά και συνδεσμικά στοιχεία και άμεσο μερικό ή ολικό τραυματισμό νωτιαίου μυελού.

Απαιτείται άμεση ακινητοποίηση με κηδεμόνα αυχένος όταν διαπιστώνεται άλγος σε ΑΜΣΣ, νευρολογικά συμπτώματα ή όταν η εξέταση είναι αδύνατη (κώμα). Η διάγνωση τίθεται με κλινική εξέταση, ακτινογραφίες, αξονική και μαγνητική τομογραφία. Τα άτομα με πλήρη μόνιμη νευρολογική βλάβη πάνω από το επίπεδο του Α7 παραμένουν ολικώς εξαρτημένα από το περιβάλλον τους.

Σε βλάβες κάτω από αυτό το επίπεδο, η κίνηση του βραχίονα, πήχη και καρπού επιτρέπουν τη μερική αυτοεξυπηρέτηση με μεταφορά προς και από το αμαξίδιο.

Απαιτείται μεγάλη στήριξη από το οικογενειακό περιβάλλον, αλλά και συνεισφορά από την πολιτεία για την ικανοποιητικότερη δυνατή επανένταξη τους στην κοινωνία.

ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΚΕΣΙΔΗΣ

ΝΕΥΡΟΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ

Πόντου 7, Κιλκίς

Τηλ: 23410 26208

Του Γιώργου Πελίδη*

Γιατί να προγραμματίσω την προπόνησή μου; Είναι ένα ερώτημα που θεωρείται αυτονόητο για κάποιον που θέλει να καταγράψει τις επιδόσεις του, είτε αυτές είναι αγωνιστικού επιπέδου (πρωταθλητισμός) είτε για προσωπική -ατομική βελτίωση προσωπικών στόχων.

Ο προγραμματισμός είναι ένας συστηματικός σχεδιασμός της προπόνησης για να πετύχει ένας αθλητής την μέγιστη αθλητική του απόδοση αλλά και να την διατηρήσει για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Άρα εδώ μιλάμε για την αγωνιστική φόρμα του αθλητή δηλαδή, την ιδανική κατάσταση που μπορεί να φτάσει σε κάθε μία φάση της ανάπτυξής του.

Ο προγραμματισμός διαχωρίζετε σε φάσεις όπως: ο μακροχρόνιος, ο τετράχρονος, ο δίχρονος και ο ετήσιος.

Ο ετήσιος προγραμματισμός βασίζεται στην αρχή του περιοδισμού που σημαίνει την εναλλαγή των περιεχομένων της προπόνησης κατά την διάρκεια ενός χρονικού διαστήματος. Ο περιοδισμός διαχωρίζει τον ετήσιο κύκλο προπόνησης σε μικρότερα στάδια η φάσεις η περιόδους.

Οι κύκλοι για την διάρθρωση την οργάνωση της προπόνησης παίρνουν την ονομασία τους ανάλογα με την διάρκειά τους και τον σκοπό τον οποίο εξυπηρετούν. Έτσι αυτοί διακρίνονται σε :μακρόκυκλους οι οποίοι έχουν διάρκεια ένα η περισσότερα χρόνια σέ μεσόκυκλους οι οποίοι έχουν διάρκεια μερικών εβδομάδων( από 4-6) και οι μικρόκυκλοι οι οποίοι έχουν διάρκεια μιας εβδομάδας. Τέλος η πιο μικρή δομική μονάδα που υλοποιούνται όλοι οι παραπάνω κύκλοι η προπονητική μονάδα.

Βιβλιογραφία: Πανεπιστημιακές σημειώσεις προπονητικής.

 

*Πτυχιούχος: Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

Τμήμα: Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού-ΤΕΦΑΑ

Ειδικότητα: ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΙΣΗ

Προπονητής: UEFA C' Αναπτυξιακών ηλικιών

Προπονητής: UEFA B'  Nέας σχολής 2015

Του Παναγιώτη Φλωρίδη

Τελείωσε επιτέλους κι αυτή η Αξιολόγηση που μας ταλαιπωρεί από τα τέλη του 2014. Τελείωσε; Τυπικά, αφού οι δηλητηριώδεις “ουρές”- παραδεκτές κι από κυβερνητικά χείλη-μάλλον συνιστούν ένα 4ο Μνημόνιο. Απ’ το φθινόπωρο θα καταλάβουμε σε όλο του το “μεγαλείο” το τεράστιο επίτευγμα της υπερήφανης διαπραγμάτευσης.

Οι 7.500 σελίδες του Πολυνομοσχεδίου παραλληλίσθηκαν με το “άγνωστο” κείμενο των Αρχαίων Ελληνικών που τίθεται στις Πανελλαδικές. Κανείς-εννοείται-δεν τις διάβασε. Και τα αποτελέσματα της “στα τυφλά” ψήφισής τους θα εμφανίζονται για πολύ καιρό. Ισως μέχρι το 2115, όπως προβλέπει το Υπερταμείο.

Αυτά όμως είναι “υψηλή πολιτική” και αφορούν την Κεντρική Πολιτική Σκηνή. Υπάρχουν ωστόσο κάποια σημεία που άρχισαν να εμφανίζονται, αλλά περνούν στα “ψιλά” για διάφορους λόγους. Είναι ικανά όμως για να δείξουν ότι η διαπραγμάτευση δεν ήταν και τόσο υπερήφανη. Να δείξουν ότι οι λογής “μαγκιές” είναι μόνο για εσωτερική κατανάλωση. Και όταν έρχεται η ώρα να μπει η “ουρά στα σκέλια” των ασυμβίβαστων επαναστατών, αυτό δεν ακολουθείται όπως θα άρμοζε από καμμιά παραίτηση. Οπως με το λιμάνι του Πειραιά, όπως με τις Σκουριές, όπως, όπως...

Μας ενημερώνουν λοιπόν κάτι μονόστηλα εφημερίδων ότι για να εκταμιευθεί η δόση των 7,5 δισ. ευρώ, θα πρέπει μέσα στον τρέχοντα Ιούνιο να έχει τελειώσει το θέμα της σύμβασης του Δημοσίου με την “Lamda Development” για την πώληση του π. αεροδρομίου Ελληνικού. Το μεγαλύτερο και ακριβότερο οικόπεδο της Ευρώπης, για το οποίο οι τότε επαναστάτες του ΣΥΡΙΖΑ διερρήγνυαν τα ιμάτιά τους, όταν το έβγαλε στην πώληση η προηγούμενη κυβέρνηση. Με τους επαναστατικούς όρκους ότι “αυτό δεν θα περάσει”. Περνάει όμως και μάλιστα ως όρος για τη δόση. Οπως πέρασε το λιμάνι, όπως πέρασαν οι Σκουριές, όπως πέρασε ο αγωγός ΤΑΡ, όπως θα περάσει σε λίγο το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και χωρίς καμμιά παραίτηση.

Υ.Γ: Η “Lamda Development” είναι συμφερόντων Λάτση. Και η επαναστατικότητα των κυβερνώντων δεν φτάνει σε τέτοια μεγέθη. Να είναι κανένας μικροσυνταξιούχους, μάλιστα. Ειδικά του ΤΕΒΕ!

Του Γιώργου Πελίδη*

Ανάλογα με το φύλο, την ηλικία, τον γονότυπο αλλά και το ερέθισμα (είδος, ένταση, διάρκεια και συχνότητα) που δέχεται ένα άτομο προκαλούνται βιολογικές μεταβολές.

Αρχή της επιβάρυνσης, σύμφωνα με την αρχή αυτή για να γίνουν προσαρμογές σε ένα όργανο πρέπει αυτό να επιφορτιστεί λειτουργικά παραπάνω από τα συνηθισμένα επίπεδα επιβάρυνσης. Η επιβάρυνση αναφέρεται κυρίως στην ένταση της μυϊκής προσπάθειας και όχι στην διάρκειά της. Η προοδευτική λειτουργική επιβάρυνση αποτελεί προϋπόθεση για την αύξηση των προσαρμογών και για να βελτιωθεί η απόδοση. 

Αρχή της προοδευτικότητας ,σύμφωνα με την αρχή αυτή η επιβάρυνση εφαρμόζεται προοδευτικά.

Αρχή της εξειδίκευσης από εμπειρία γνωρίζουμε ότι ένας αθλητής που είναι επιδέξιος σε ένα άθλημα δεν είναι επιδέξιος σε κάποιο άλλο, όπως παράδειγμα ένας ποδοσφαιριστής δεν είναι επιδέξιος στο βόλεϊ. Αυτό συμβαίνει γιατί ο κάθε αθλητής αναπτύσσει εξειδικευμένες νευρομυϊκές προσαρμογές με αποτελεσματικότερη εκτέλεση των κινήσεων στο άθλημά του.

Αρχή της αντιστροφής, όλοι οι έμβιοι οργανισμοί αναπτύσσονται με την χρήση και εκφυλίζονται με την αχρηστία. Έτσι όλες οι βιολογικές προσαρμογές που προκαλούνται με την προπόνηση αντιστρέφονται με την αγυμνασία. Εάν κάποιος αθλητής μετά από 2 μήνες έντονης προπόνησης βελτίωσε την αερόβια ικανότητα του κατά 20% τότε αυτή μπορεί να διατηρηθεί χωρίς να μειωθεί όταν η συχνότητα της προπόνησης περιοριστεί σε 3 φορές την εβδομάδα.

Βιβλιογραφία: εργοφυσιολ. Κλεισούρα.

*Πτυχιούχος: Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

Τμήμα: Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού-ΤΕΦΑΑ

Ειδικότητα: ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΙΣΗ

Προπονητής: UEFA C' Αναπτυξιακών ηλικιών

Προπονητής: UEFA B'  Nέας σχολής 2015

Σελίδα 76 από 86
We use cookies to improve our website. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. For more information visit our Cookie policy. I accept cookies from this site. Agree