ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αφιέρωμα στο ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ

Η Πολιτιστική Εταιρία Εκπαιδευτικών Νομού Κιλκίς διοργανώνει την Δευτέρα 14 Νοεμβρίου στις 7μμ, στο χώρο του εντευκτηρίου της (Μητροπόλεως 11, 3ος όροφος) αφιέρωμα στο «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ» του Μίκη Θεοδωράκη, από τον Κιλκισιώτη  μαέστρο Θεόδωρο Ορφανίδη.

Ο μαέστρος χρησιμοποιεί μουσικά παραδείγματα από το έργο με   προβολές αποσπασμάτων  από συναυλίες και ντοκουμέντα από το αρχείο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Η εκδήλωση εντάσσεται στο πρόγραμμα του Δήμου Κιλκίς για τον εορτασμό των Πεντεκαίδεκα μαρτύρων.

Η είσοδος θα είναι ελεύθερη για το κοινό και πραγματοποιείται με την ευγενική χορηγία του βιβλιοπωλείου “Σύμμετρο”.

Ο Ομέρ Ασάν στο Κιλκίς

Το βιβλίο του Ομέρ Ασάν «Η Κεμεντζέ του Νίκου», του Ομέρ Ασάν, των εκδόσεων IASONBOOKS, θα παρουσιαστεί την Παρασκευή 4 Νοεμβρίου 2016 στις 19.00 το βράδυ στην αίθουσα του  Επιμελητηρίου Κιλκίς. 

Η παρουσίαση οργανώνεται από την εφημερίδα "Πρώτη Σελίδα" και τον "Όμιλο για την Ιστορία και τον Πολιτισμό του ν. Κιλκίς".  

Για το βιβλίο θα μιλήσουν:

-ο Παύλος Τονικίδης, εκδότης της εφημερίδας 

Αποστολία Πάνου, φιλόλογος

-ο Νίκος Κωνσταντινίδης, εκπαιδευτικός-συγγραφέας

-ο Βλάσης Αγτζίδης, ιστορικός

 -ο συγγραφέας Ομέρ Ασάν

 

Ο Ομέρ Ασάν, συγγραφέας του ιστορικά πρωτοποριακού και στη συνέχεια απαγορευμένου μετά από δική στην Τουρκία βιβλίου «Πολιτισμός του Πόντου» (το οποίο μεταφράστηκε και στα ελληνικά),  γεννήθηκε κι έζησε στα «Παρχάρια» (έτσι ονόμαζαν οι Έλληνες του Πόντου τα βοσκοτόπια που βρίσκονταν σε μεγάλο υψόμετρο, στα οποία διέμεναν από την Άνοιξη μέχρι το Φθινόπωρο) της Τραπεζούντας μέχρι τα 14 του χρόνια.

Το 1974 μετανάστευσε στην Κωνσταντινούπολη μαζί με την οικογένειά του, αλλά ουσιαστικά δεν απομακρύνθηκε ποτέ από τη Τραπεζούντα και το χωριό του καθώς τα καλοκαίρια του παραθέριζε στο βουνό και την εξοχή του Παρχάρ (Παρυάδρης).

Μετά την αποφοίτησή του από το Λύκειο, συμμετείχε στο αριστερό και δημοκρατικό κίνημα. Αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο της Ανατολής και έλαβε μέρος στην αντίσταση κατά του πραξικοπήματος της 12ης Σεπτεμβρίου του 1980, ενώ το 1984 συλλαμβάνεται και καταδικάζεται.

Μετά την επιστροφή του στην Κωνσταντινούπολη αρχίζει την έρευνά του για τον πολιτισμό της Μαύρης Θάλασσας και τη μητρική του γλώσσα, τα Ποντιακά.

Ο Ομέρ Ασάν, στα έξι διηγήματα του βιβλίου του με τίτλο «Η Κεμεντζέ του Νίκου» μεταφέρει στην αφηγηματική γλώσσα κυρίως γλωσσικά και μεταναστευτικά φαινόμενα και κάνει κριτική του εαυτού του και της κοινωνίας χρησιμοποιώντας τη λογοτεχνία. Το σημαντικότερο σημείο που έλκει την προσοχή μας στα διηγήματα του είναι η πραγματικότητα πως η ανταλλαγή πληθυσμών που αρχικά στοχεύει τους Έλληνες δηλητηριάζει τελικά και τους Τούρκους.

Το 1993 ο Ομέρ Ασάν ταξιδεύει στην Ελλάδα για να συνεχίσει την έρευνά του για τα Ποντιακά και μετά από τρία χρόνια εκδίδει το πρώτο του βιβλίο (1996). Η έκδοση του βιβλίου του προκάλεσε έντονες συζητήσεις στην Τουρκία με άρθρα του και μελέτες του να δημοσιεύονται σε διάφορα περιοδικά και εφημερίδες της χώρας.

Ο Ομέρ Ασάν τιμήθηκε με το Βραβείο Ιπεκτσί για την προώθηση της ελληνοτουρκικής φιλίας μέσα από τις εργασίες του. Επίσης, καθίσταται τιμητικό μέλος της οργάνωσης English PEN χάριν του δικαστικού αγώνα που έδωσε για το βιβλίο του «Πολιτισμός του Πόντου».

Μετά την προσφυγή και αθώωση του από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων το 2005 ίδρυσε στην Τουρκία τον εκδοτικό οίκο Heyamola. Μέσα σε δέκα χρόνια εξέδωσε περίπου 400 βιβλία και προσκλήθηκε στην έκθεση «Βιβλίο Φρανκφούρτης» στην Τουρκία. Ο συγγραφέας έως σήμερα συνεχίζει να είναι ιδρυτικό μέλος της Ένωσης Τουρκικών Εκδόσεων και ιδιοκτήτης του περιοδικού «Ήρωες Μυθιστορημάτων» που ξεκίνησε τις εργασίες του το 2005, ενός περιοδικού που ξεχωρίζει στον λογοτεχνικό χώρο της Τουρκίας.

Το 2011 ολοκλήρωσε ένα ντοκιμαντέρ σχετικά με τη μετανάστευση και την ανταλλαγή πληθυσμών με τίτλο «Αδελφέ πού; Ανταλλαγή Πληθυσμών» παρουσιάζοντάς το σε πολλά διεθνή φεστιβάλ.

Το 2012, επτά χρόνια μετά την έκδοση του περιοδικού, ο Ομέρ Ασάν προτείνει την κήρυξη της 21ης Δεκεμβρίου ως Ημέρας Ηρώων Μυθιστορημάτων με τη στήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού της Τουρκίας. Το 2013, στα πλαίσια ενός τριήμερου φεστιβάλ στην Κωνσταντινούπολη με προσκεκλημένους – για πρώτη φορά – λογοτέχνες από δέκα βαλκανικές χώρες (συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας), περιγράφει σε δύο λογοτέχνες προερχόμενους από την Κωνσταντινούπολη τους δικούς του λογοτεχνικούς ήρωες και προτείνει ξανά στην UNESCO να κηρυχθεί η 21η Δεκεμβρίου Παγκόσμια Ημέρα Ηρώων Μυθιστορημάτων.

Τέλος, ο Ομέρ Ασάν, ιδρυτής της Ακαδημίας Όμηρος, ξεκινά σεμινάρια ελληνικής γλώσσας στην Κωνσταντινούπολη ανοιχτά στο κοινό. Αυτήν την περίοδο ο ίδιος, ετοιμάζει για έκδοση το Ρωμαιοτουρκικό Λεξικό του Βαχίτ Τουρσούν (Vahit Tursun). Όλα τα διηγήματα του Ομέρ Ασάν πρόκειται να εκδοθούν σε ηλεκτρονική μορφή από τις εκδόσεις Iason Books στις αρχές του επόμενου έτους.

Η θεατρική παράσταση “Κυριακάτικος Περίπατος” δόθηκε το Σάββατο 22 και την Κυριακή 23 Οκτωβρίου στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΕΠΑΛ Αξιούπολης, από το “Θεατρικό Εργαστήρι του δήμου Παιονίας”.

Ένα θεατρικό έργο που χαρακτηρίζεται από πικρές αλήθειες δοσμένες πολλές φορές μέσα από την μαύρη κωμωδία. Μια παράσταση που ξάφνιασε, ομολογουμένως, ευχάριστα το θεατρόφιλο κοινό της Αξιούπολης.

Η παράσταση θα επαναληφθεί πολύ σύντομα σε Κιλκίς, Πολύκαστρο και Γουμένισσα και είναι το αποτέλεσμα της  δουλειάς που γίνεται και παρουσιάζεται κάθε χρόνο στα  όρια του Δήμου μας και όχι μόνο, εδώ και δέκα χρόνια  δημιουργίας του Θεατρικού Εργαστηρίου του Δήμου Παιονίας.

ΦΩΤΟ-ΚΕΙΜΕΝΟ

Κωστής Μανασής

Τη Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2016, στις 7.30μ.μ. στην αίθουσα «Κούρος Ευρωπού» της ΤΕΧΝΗΣ Κιλκίς, θα γίνουν τα εγκαίνια της καθιερωμένης πλέον, ετήσιας έκθεσης των ενήλικων μαθητών των Εικαστικών Εργαστηρίων του φορέα.

Η έκθεση με τίτλο «ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ» που περιλαμβάνει σχέδια, ζωγραφική, μικτές ύλες, θα διαρκέσει έως τις 13 Νοεμβρίου 2016. Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 10π.μ.-12μ. και 4-8μ.μ. και Κυριακή 6-8μ.μ.

Σχολιάζοντας τις δημιουργίες των μαθητών, ο υπεύθυνος των Εικαστικών Εργαστηρίων Νικόλας Μπλιάτκας αναφέρει μεταξύ άλλων: «Με τον τίτλο «ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ» οι σπουδαστές των τμημάτων ζωγραφικής της ΤΕΧΝΗΣ δημιουργούν εικαστικά έργα με ποικίλους τρόπους έκφρασης.  Οι αναζητήσεις τους βρίσκονται στο μεταίχμιο ανάμεσα στον υπαρκτό εσωτερικό χώρο με τη μοναξιά των άδειων δωματίων και των αντικειμένων, τη διείσδυση στον κόσμο της φύσης και των μορφών της, μέχρι τον υποκειμενικό χώρο της φαντασίας. Ο έσω χώρος συνδιαλέγεται με την ύπαρξη του ανθρώπου, καλώντας τον σε πνευματική ενδοσκόπηση».

Η έκθεση είναι ενταγμένη στο πρόγραμμα εορτασμού τιμής και μνήμης των Πεντεκαίδεκα Μαρτύρων, πολιούχων της πόλης του Κιλκίς.

Επιμορφωτική ημερίδα με θέμα: «Ποντιακός ελληνισμός: Ιστορία-Πολιτισμός και διδακτική τους αξιοποίηση στο Σχολείο» θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 23 Οκτωβρίου, στο Συνεδριακό Κέντρο Κιλκίς, από 10.30πμ -12.30μμ.

 

Το πρόγραμμα της εκδήλωσης

10:00 - 10:30: Προσέλευση -εγγραφές

10:30 - 10:40: Χαιρετισμοί

10:40 - 10:50: «Αναγκαιότητα και στόχοι της επιμορφωτικής ημερίδας»

Εισηγήτρια: Αρβανίτη Ιωάννα, Σχολική Σύμβουλος 1ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπ/σης Κιλκίς

10:50 - 11:00: «Ποντιακή Λύρα», από τον Παπαθανασιάδη Αβραάμ

Απαγγελία ποιήματος: «Αν ήσουν»-«Αν εσ΄με», από μαθητές/ριες του 4ου Δημ. Σχολείου Κιλκίς, υπεύθυνη δασκάλα Μιχαηλίδου Σοφία

- «Ιστορικοί σταθμοί εξέλιξης του ποντιακού ελληνισμού και αξιοποίησή τους στη διδασκαλία»

Εισηγητής: Δρ. Παυλίδης Αντώνης, Επίτιμος Σχολικός Σύμβουλος

11:40- 12:00 «Η ποντιακή διάλεκτος της ελληνικής γλώσσας και διδακτική της αξιοποίηση»

Εισηγήτρια: Κωνσταντινίδου Αρχοντούλα, Φιλόλογος

12:00- 12:30: Συζήτηση

Κλείσιμο ημερίδας

 

Συντονιστές της εκδήλωσης:

Αρβανίτη Κ. Ιωάννα, Σχολική Σύμβουλος

1ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπ/σης Κιλκίς

Παπαδόπουλος Πάρης, Σχολικός Σύμβουλος

2ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπ/σης Κιλκίς

 

Συνδιοργάνωση:

Δήμος Κιλκίς

Σχολικοί Σύμβουλοι Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς

Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς

Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ποντίων Εκπαιδευτικών

 

Εικόνα: «Το βάεμαν», έθιμο για το Σάββατο του Λαζάρου. Ποντιακή Εστία, Μηνιαίο Λαογραφικό Περιοδικό, έτος Ε΄, 4ο τεύχος 1954.

“Κυριακάτικος Περίπατος”

Τη μαύρη κωμωδία “Κυριακάτικος Περίπατος” του Georges Michel, πρόκειται να ανεβάσει το “Θεατρικό Εργαστήρι” του δήμου Παιονίας, το Σάββατο 22 και την Κυριακή 23 Οκτωβρίου, στο ΕΠΑΛ Αξιούπολης, στις 8μμ, σε διδασκαλία-σκηνοθεσία του Τζίμη Κούρτη.

 

Λίγα λόγια για το έργο

 

ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟΣ ΠΕΡΙΠΑΤΟΣ

(La promenade du Dimanche)

Ο καθιερωμένος κυριακάτικος περίπατος μιας συνηθισμένης (μικρο)αστικής οικογένειας σε μια τυπική μεγαλούπολη δεν επιφυλάσσει απρόοπτα και ανατροπές. Τα πάντα βρίσκονται εκεί όπου πρέπει να βρίσκονται, και για ό,τι συμβαίνει υπάρχει πάντοτε κάποια εύλογη εξήγηση. Ούτως ή άλλως «σ’ αυτόν τον κόσμο, που είναι ο καλύτερος απ’ όλους τους δυνατούς, όλα έχουν γίνει για το καλύτερο», όπως θα έλεγε και ο Βολτέρος. Τίποτε δεν είναι ικανό να διαταράξει την οικογενειακή γαλήνη. Κάποια προμηνύματα, όπως το ότι κάηκαν οι ασφάλειες στο σπίτι και ότι βούλωσε ο νεροχύτης, προσπερνώνται αδιάφορα, ακόμη κι όταν «τριτώνει το κακό». Σημασία έχει η ανατροφή του παιδιού, η εκμάθηση της καλής συμπεριφοράς, μέσα από στερεότυπες εκφράσεις και κανόνες απαράβατους.

Σ΄ έναν κόσμο που διαρκώς μεταβάλλεται, άλλοτε βίαια κι άλλοτε ειρηνικά, η μόνη αξία που πρέπει να μείνει πάση θυσία σταθερή είναι η οικογενειακή τιμή και προπάντων η μεταβίβαση των ιδεών του πατέρα στον γιο του. Έχοντας αφήσει τον σκοτεινό Μεσαίωνα πίσω της, η οικογένεια θα συνεχίσει τον κυριακάτικο περίπατο της εν ειρήνη, προσπερνώντας εμπόδια, μικροκαυγάδες και ανάρμοστες συμπεριφορές του γιου.

Το έργο μπορεί να χαρακτηριστεί ως σουρεαλιστική κοινωνική παρωδία που έχει αφετηρία το θέατρο του παραλόγου ενώ κινείται στο χώρο του θεάτρου της καθημερινότητας (théâtre du quotidien). Σημείο αναφοράς είναι η αποξένωση μέσα στην καταναλωτική κοινωνία. Οι χαρακτήρες είναι «άναρθροι» άνθρωποι, ανίκανοι να εκφράσουν με διαύγεια τις ιδέες ή τα συναισθήματά τους. Οι καθημερινές καταστάσεις που αντιμετωπίζουν παρουσιάζονται με έναν υπερβολικό, θα λέγαμε, ρεαλισμό, δημιουργώντας έτσι ισχυρές θεατρικές εικόνες μέσω των οποίων εκδηλώνουν, συχνά με βίαιο τρόπο, τις επιθυμίες και τις ανάγκες που είναι ανήμποροι να εκφράσουν με τον προφορικό λόγο. Όπως έγραψε κι ο J. P. Sartre, προλογίζοντας την πρώτη έκδοση του έργου (1966) «… είναι σκανδαλώδες και δυνατό διότι, η ζωή συνοψίζεται σε έναν περίπατο, όπου το απίθανο γίνεται η αλήθεια».

Κώστας Μανασής

“Η σωστή προσέγγιση του ζητήματος της Συνταγματικής Αναθεώρησης θα μας οδηγήσει σε ένα διαφορετικό και καλύτερο μέλλον. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι αυτή η επιλογή να συνοδεύεται από αναγκαίες αλήθειες που καθόρισαν το παρελθόν” επισήμανε από το Κιλκίς ο Βουλευτής Β΄ Θεσσαλονίκης της Νέας Δημοκρατίας και Τομεάρχης Μακεδονίας και Θράκης του κόμματος, κ. Θεόδωρος Καράογλου, παρουσιάζοντας σε εκατοντάδες καλεσμένους, που γέμισαν ασφυκτικά την αίθουσα «Βασίλης Σεργιαννίδης» του Επιμελητηρίου, το βιβλίο του με τίτλο «Ορκίζομαι».

Όπως εξήγησε: «Οι 19 προσωπικές προτάσεις που θα διαβάσετε στο βιβλίο δεν είναι άλλη μια προσπάθεια να μετατεθεί ο δημόσιος διάλογος και να παρακαμφθούν τα θέματα για τα οποία εμείς οι πολιτικοί οφείλουμε να αναλάβουμε τις ευθύνες που μας αναλογούν. Αντίθετα, είναι μια συνειδητή προσπάθεια, η συζήτηση που έχει ξεκινήσει να αποκτήσει αμφίδρομα χαρακτηριστικά, καθώς πάγια αρχή μου είναι ότι οι μεγάλες θεσμικές αλλαγές δεν είναι ευθύνη μόνο των πολιτικών, αλλά και των πολιτών».

Παράλληλα απηύθυνε κάλεσμα συνδιαμόρφωσης του καταστατικού χάρτη της χώρας.

«Μαζί διαμορφώνουμε τους κανόνες δημοκρατίας. Μαζί οφείλουμε να δούμε ποιες πρέπει να είναι οι συνταγματικές υποχρεώσεις και ποια τα συνταγματικά μας δικαιώματα, ώστε οι πρώτες να εκπληρώνονται και τα δεύτερα να προστατεύονται», ανέφερε χαρακτηριστικά, εξηγώντας ότι η ουσιαστική ανανέωση του Συντάγματος είναι ικανή να δημιουργήσει ευκαιρίες εξέλιξης και προοπτικές επιχειρηματικής πρωτοπορίας σε τοπικό και εθνικό επίπεδο.

Όσον αφορά στις 19 προτάσεις που κατέθεσε στον δημόσιο διάλογο, αυτές βασίζονται σε δυο άξονες: Την αναβάθμιση του πολιτικού μας συστήματος και τη θεσμική θωράκιση του Συντάγματος.

Στον πρώτο, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται προτάσεις όπως κατάργηση της λίστας Επικρατείας και αντικατάσταση των Βουλευτών Επικρατείας από ομογενείς Βουλευτές, καθιέρωση της επιστολικής ψήφου για τους απόδημους Έλληνες καθώς και καθιέρωση ενός μόνιμου εκλογικού συστήματος. Στο δεύτερο ξεχωρίζουν οι προτάσεις για κατάργηση του νόμου περί ευθύνης Υπουργών, για ευδιάκριτο διαχωρισμό εκτελεστικής και νομοθετικής εξουσίας, για ουσιαστικό έλεγχο των πόθεν έσχες των πολιτικών προσώπων και για μείωση του ορίου των εκλογικών δαπανών.

Σχολιάζοντας τις παραπάνω προτάσεις ο δικηγόρος Ξενοφών Στεργιάδης τις χαρακτήρισε «θαρραλέες», τονίζοντας ότι «αγγίζουν την ουσία του πολιτικού συστήματος». Μιλώντας δε για το βιβλίο, το χαρακτήρισε «απαύγασμα εμπειρίας», ενώ παρατήρησε ότι «η αναθεώρηση του Συντάγματος πρέπει να είναι πραγματική και όχι… φλύαρη».

Τέλος ο Βουλευτής Κυκλάδων της Νέας Δημοκρατίας, κ. Γιάννης Βρούτσης, σημείωσε ότι το «Ορκίζομαι» είναι «επίκαιρο όσο ποτέ, γατί τολμά να ανοίξει τη συζήτηση για την αλλαγή του καταστατικού χάρτη της χώρας». Ανοίγει το δρόμο, όπως είπε ο πρώην Υπουργός, «με μέτρο και λογική για τις επόμενες γενιές των Ελλήνων», σημειώνοντας με νόημα πως «χωρίς συναινέσεις, αλλαγή του Συντάγματος δεν μπορεί να γίνει».

Ο Δήμος Κιλκίς και το Κλιμάκιο Μακεδονίας Θράκης του Κρατικού Θεάτρου Βόρειας Ελλάδας παρουσιάζουν την παράσταση του ΚΘΒΕ που κέρδισε κοινό και κριτικούς  «Σωτηρία με λένε»  της Σοφίας Αδαμίδου σε σκηνοθεσία Χριστίνας Χατζηβασιλείου, στο Συνεδριακό Κέντρο του Δήμου Κιλκίς την Τετάρτη 19 Οκτωβρίου στις 20:30.  

 

Το έργο

Λίγες ώρες πριν από τη σοβαρή επέμβαση που είχε ως αποτέλεσμα να χάσει τη φωνή της, η μεγάλη λαϊκή ερμηνεύτρια δεν σταματά να μιλά για την πολυτάραχη ζωή της: τα πρώτα χρόνια στη Χαλκίδα, η αναχώρηση για την Αθήνα μια μέρα μετά το ξέσπασμα του ελληνοϊταλικού πολέμου, η συνεργασία με τον Τσιτσάνη…

 Η σκληρότητα μπερδεύεται με την ευαισθησία, το παρόν με το παρελθόν, η αγάπη με το μίσος, αποκαλύπτοντας μια εκρηκτική προσωπικότητα που δεν χάνει, ούτε μια στιγμή, το χιούμορ και το πάθος της για τη ζωή.

Το θεατρικό έργο της δημοσιογράφου Σοφίας Αδαμίδου, την οποία η ίδια η Μπέλλου είχε εξουσιοδοτήσει να γράψει τη βιογραφία της, ανέβηκε για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ σε σκηνοθεσία της Χριστίνας Χατζηβασιλείου. Το ρόλο της Σωτηρίας Μπέλλου ερμηνεύει καθηλωτικά  η Έφη Σταμούλη.

 

Σημείωμα Σκηνοθέτη

«Η ανάγκη του να ακούς ιστορίες και να λες ιστορίες είναι συνυφασμένη με την ύπαρξη του ανθρώπου. Είναι η δεύτερη σημαντικότερη ανάγκη του μετά την τροφή και πριν την ανάγκη για αγάπη και ασφάλεια. Εκατομμύρια ανθρώπων επιβιώνουν χωρίς αγάπη, χωρίς κατάλυμα και ασφάλεια, αλλά σχεδόν κανείς δεν έχει καταφέρει να επιβιώσει μέσα στη σιωπή. Το αντίθετο της σιωπής μάς οδηγεί στην αφήγηση. Ο ήχος της αφήγησης ιστοριών είναι ο κυρίαρχος ήχος της ζωής μας -από τις μικρές αφηγήσεις της καθημερινής μας ζωής μέχρι τις ακατάληπτες αφηγήσεις των ψυχοπαθών».

Reynolds Price

 

Λίγα πράγματα μπορεί κανείς να προσθέσει  δίπλα στο όνομα της Σωτήρας -όπως την αποκαλούσαν οι φίλοι της- χωρίς να ακουστούν κοινότοπα και χιλιοειπωμένα.

Θυμάμαι τον εαυτό μου μικρή να ακούω την φωνή της με ένα περίεργο σφίξιμο στο στομάχι να με ελκύει και να με τρομάζει ταυτόχρονα σα να ψυχανεμιζόμουν τα πάθη και τα νταλκάδια της.

Η Σωτηρία Μπέλλου αγωνίστηκε σε όλη της την -αδιαφισβήτητα μυθιστορηματική- ζωή έχοντας μοναδικό σκοπό της να είναι και να νιώθει ελεύθερη.

Και αυτό είναι τρομακτικό.

Ακόμα πιο τρομακτικό είναι να βρίσκεσαι έγκλειστος σε ένα δωμάτιο νοσοκομείου σχεδόν για ενάμιση χρόνο ελπίζοντας πως δεν θα χάσεις την φωνή σου και να ξημερώνει το πρωί που αυτό θα συμβεί. 

Η Μπέλλου δεν φοβήθηκε ποτέ τον θάνατο.

Την αναμονή του φοβόταν.

Την βρίσκουμε κει που θα αποπειραθεί, όσο έχει ακόμα φωνή, να σκοτώσει αυτήν την αναμονή γεμίζοντας τον αέρα με τις λέξεις της.

Ένα αδάμαστο θηρίο στο κλουβί μιας ιδρυματικής ετεροτοπίας που κυοφορεί

 το απρόοπτο.

Ευχαριστώ την Έφη Σταμούλη για την συγκλονιστική υπόγεια διαδρομή που μου επέτρεψε αβίαστα να επαναχαράξω επάνω στα χνάρια της Μπέλλου.

 

Χριστίνα Χατζηβασιλείου

«ΣΩΤΗΡΙΑ ΜΕ ΛΕΝΕ»

Συντελεστές

Σκηνοθεσία-δραματουργική επεξεργασία: Χριστίνα Χατζηβασιλείου

Σκηνικά-Κοστούμια: Όλγα Χατζηιακώβου

Φωτισμοί: Μαρία Λαζαρίδου

Μουσική επιμέλεια: Χριστίνα Χατζηβασιλείου

Παίζουν με αλφαβητική σειρά: Ειρήνη Μουρελάτου, Έφη Σταμούλη

  

Τιμές εισιτηρίων

ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΣΟΔΟΣ: 10 €

ΦΟΙΤΗΤΙΚΟ-ΑΝΕΡΓΙΑΣ-ΟΜΑΔΙΚΟ: 8€

Ισχύουν εισιτήρια Ο.Γ.Α.

 

Προπώληση:

-Τμήμα Πολιτισμού Δ. Κιλκίς

-Κατάστημα “ΎΑΛΟΣ”-Πλ. Δημαρχείου-Τηλ.: 23410/251 82

και VIVA.gr, Tickethour.gr, OTESHOP, ΓΕΡΜΑΝΟΣ.

40 ξεχωριστές ματιές στο Κιλκίς

Το συνεδριακό ήταν κατάμεστο την Τετάρτη 5 Οκτωβρίου. Και πως να μην ήταν, αφού οι δημιουργοί του βιβλίου που παρουσιαζόταν “κατέθεταν” τη δική τους ματιά αγάπης για τον τόπο τους. Το βιβλίο είχε τίτλο ΚΙΛΚΙΣ “Ιστορίες του τόπου μας”.

Σαράντα Κιλκισιώτες αποτύπωσαν τη σκέψη και το συναίσθημα τους στο βιβλίο που εκδόθηκε από τις εκδόσεις iWrite και των οποίων ο υπεύθυνος κ. Βαλ. Νταλα­γκούδης ήταν παρών και απηύθυνε χαιρετισμό. Για το βιβλίο μίλησαν η κ. Αμαλία Ξοπλίδου, υποδιευθύντρια της Τράπεζας Πειραιώς του Κιλκίς, η κ. Αννα Δημάκη, Δημ. Σύμβουλος, πρόεδρος της Επιτροπής Ισότητας του δήμου Κιλκίς, ο κ. Απ. Παπαδόπουλος, φαρμακοποιός, συντονιστής της έκδοσης και ο κ. Θαν. Βαφειάδης, τοπογράφος, συγγραφέας. Ο κ. Βαφειάδης έκανε και την κύρια εισήγηση, η οποία περιλάμβανε τη διηγηματογραφία που αφορούσε στο Κιλκίς από τον Καρβούνηκαι τον Μυριβήλη, μέχρι τα πρώτα βιβλιοπωλεία και μέχρι το 1950.

Η βραδυά έκλεισε μελωδικά με το Αχ. Σπυρλιάδη στο πιάνο και την Εφη Ναβροζίδου στο τραγούδι. Το πρώτο βραβείο του διαγωνισμού απονεμήθηκε στην κ. Σ. Κεσίδου.

Στο βιβλίο συμμετείχαν με διηγήματα οι: Ευαγγελία Αρβανιτάκη-Τσομπανοπούλου, Άγγελος Βέλτσιος, Δήμητρα Γαρδάνη, Χρήστος Γκόλιαρης, Δημήτρης Δελαρούδης, Ειρήνη Δερμιτζάκη, Νικόλαος Ζαχαριάδης, Μαρία Ηλιάδου, π. Επιφάνιος Θεοδωρίδης, Ανθούλα Ιωσηφίδου, Σοφία Κεσίδου, Άρης Κοκοβίδης, Ιάσων Κωσταρόπουλος, Ιωάννης Κ. Λαμπάκης, Παντελής Λιάκας, Βιβή Μαρκάτου, Στέργιος Μαρούλης, Χρήστος Μιχαηλίδης, Σταμάτης Μπεκιάρης, Εύη Μπίνα, Ασημένια Μπρόζου, Ελισάβετ Νάκου, Ελευθερία-Σοφία Ντραγκότι, Λίλα Παπαδιώτη, Απόστολος Παπαδόπουλος, Ευάγγελος Παπαδόπουλος, Ευγενία-Μαρία Παπαδοπούλου, Μαριάννα Παπαδοπούλου, Γεώργιος Παρασκευόπουλος, Στέφανος Παραστατίδης, Φωτεινή Παζαροπούλου, Βαγγέλης Σαββίδης, Αναστασία Σισκάκη, Αικατερίνη Σφυράκη, Ζωή Τζήμητρα, Γιάννης Τσιτσίμης, Αντώνης Τσολακίδης, Ελένη Τσομπάνη, Ευγενία Τσομπανοπούλου, Μαρία Χασάπη-Σιδερά.

Ηταν κάτι το ασυνήθιστο για το Κιλκίς. Ηταν πρωτοφανές για μία πόλη που δεν έχει συνηθίσει τους δημότες της σε εκδηλώσεις υψηλού κύρους και ανάλογης έμπνευσης και αισθητικής. Ηταν όμως και ένα γεγονός που έδειξε περίτρανα ότι κάθε φορά που υπάρχουν εμπνευσμένες προτάσεις και πρωτοβουλίες, τότε βρίσκονται και οι ακροατές-θεατές. Υπάρχει το ανάλογο κοινό.

Την Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου στον μοναδικό χώρο της “Αυστροελληνικής”, έγινε η παρουσίαση του βιβλίου της κ. Πολυξένης Αδάμ-Βελένη, Διευθύντριας του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης. Παράλληλα, στο χώρο της “Αυστροελληνικής” είχαν εκτεθεί ζωγραφικά έργα της κ. Βελένη, με τον χαρακτηριστικό τίτλο “Ου-τοπία Τέσσερις Εποχές”. Για την ζωγραφική τέχνη της συγγραφέων μίλησε με όμορφους χαρακτηρισμούς η εκπαιδευτικός κ. Κική Βέλκου.

Για το βιβλίο της κ. Βελένη με τίτλος “Είμαι η Αλλη”, μίλησαν ο κ. Ηλίας Κουτσούκος, δημοσιογράφος και πρόεδρος της Εταιρίας Συγγραφέως Β. Ελλάδος και ο Κιλκισιώτης Γ. Καλλιεντζίδης, δημοσιογράφος-ποιητής.

Ο κ. Κουτσούκος αναφέρθηκε γενικά στο ύφος, το στυλ και τις λογοτεχνικές ιδιαίτερες δυνατότητες της συγγραφές, ενώ ο κ. Καλλιεντζίδης αναφέρθηκε επιγραμματικά στα 15 διηγήματα που περιλαμβάνονται στο βιβλίο και που είναι 15 ξεχωριστές, “δύσκολες” ιστορίες Βαλκανίων γυναικών που ήλθαν στον ελλαδικό δυτικό “παράδεισο” με όνειρα, τα περισσότερα των οποίων έγιναν συντρίμια μέσα σε καταστάσεις βίας και απανθρωπιάς.

Η ίδια η συγγραφέας, μετά το τέλος των εισηγήσεων-και με την άδεια του κοινού- διάβασε ένα ακόμη διήγημα που γράφτηκε ύστερα από ένα δυσάρεστο γεγονός με την πρώτη έκδοση του βιβλίου της. Είχε προηγηθεί η σύντομη εισήγηση της κ. Κικής Παπαδοπούλου-Πάγκου, προέδρου της “ΤΕΧΝΗΣ” αφού η κ. Βελένη, εκτός των άλλων ταλέντων της, έχει γράψει ποίηση, ένα κομμάτι της οποίας τιμήθηκε με το Β’ Βραβείο το 1998 στον γνωστό Πανελλήνιο Ποιητικό διαγωνισμό της ΤΕΧΝΗΣ, “ΚΟΥΡΟΣ ΕΥΡΩΠΟΥ”.

Μετά και την ανάγνωση του διηγήματος από την ίδια την συγγραφέα, η οποία δήλωσε ότι δεν θεωρεί τον εαυτό της ούτε λογοτέχνη, ούτε ζωγράφο, ακολούθησε η μεγάλη έκπληξη της βραδυάς, που πραγματικά απογείωσε την όλη εκδήλωση: Η σκυτάλη πέρασε στον Κιλκισιώτη συνθέτη-τραγουδοποιό Κώστα Φαλκώνη, ο οποίος με την κιθάρα του και με τη συνοδεία του μαέστρου Μ. Πετεινάρη στο πιάνο, απέδωσε μια σειρά εξαιρετικών τραγουδιών. Ξεκίνησε βέβαια με το σπουδαίο “Είναι κάτι στιγμές”, του αείμνηστου Ν. Παπάζογλου. Τους στίχους αυτού του τραγουδιού έγραψε η κ. Πολυξένη Αδάμ-Βελένη. Η “Φαίδρα”, η “Μικρή Πατρίδα” το “Αληθινά σου λέω” και άλλα σπουδαία ελληνικά τραγούδια, κράτησαν συντροφιά στους πολλούς παρευρισκόμενους, συγκινώντας τους και ενθουσιάζοντάς του ταυτόχρονα.

Την υπέροχη εκδήλωση προλόγισε με λυρισμό ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού του δήμου Κιλκίς Δημ. Τσαντάκης, που μιλώντας για την άτυπη ομάδα της συνδιοργάνωσης με την Περιφ. Ενότητα, έκλεισε με την ατάκα “Είμαστε οι Αλλοι”!

Την όλη εκδήλωση συντόνισε με μαεστρία και χωρίς να κουράσει ούτε στιγμή η κ. Θώμη Σαββοπούλου, η γνωστή σε όλο το Κιλκίς αρχαιολόγος και προσωπική φίλη της κ. Βελένη από τα φοιτητικά τους χρόνια. Η ευφορία και τα συγχαρητήρια του τέλους, “υπέγραψαν” μελλοντικές νέες πρωτοποριακές πρωτοβουλίες από την άτυπη ομάδα.

Η  έκλεισε γευστικά με προσφορά εδεσμάτων από το κατάστημα “ΤΡΥΠΟΚΑΡΥΔΟΣ”.

Σελίδα 14 από 18
We use cookies to improve our website. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. For more information visit our Cookie policy. I accept cookies from this site. Agree