ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε πλήρη θεατρική μορφή & απόδοση, η ιστορία που αποτελεί τον "Ύμνο" της αποδοχής ,της κατανόησης & της διαφορετικότητας, πλαισιωμένη από υπέροχες μουσικές, έρχεται να συναρπάσει τους μικρούς μας φίλους αλλά και να θυμίσει στους μεγαλύτερους την αθώα μας παιδική πλευρά.

Το έργο θα παρουσιαστεί στο Κιλκίς την Πέμπτη 17 Νοεμβρίου, στο Συνεδριακό Κέντρο, ώρες 5.15μμ και 7.15 μμ.

 

Λίγα λόγια για το έργο…

Το Ασχημόπαπο μόνο πια , στην άκρη του Δάσους , ψάχνει απεγνωσμένα για την οικογένειά του. Ο χειμώνας  βαρύς και αδυσώπητος , έρχεται να δυσκολέψει τις προσπάθειές του , αλλά σύντομα συνειδητοποιεί πως ο χειμώνας δεν είναι ο μόνος του εχθρός.

Το Ασχημόπαπο και ο καινούργιος του φίλος ο Τιμόθεος Γαλοπούλας , θα βρεθούν αντιμέτωποι και με τον Κυνηγό! Η φιλία όμως η συνεργασία και η αλληλεγγύη θα βοηθήσει τους δυο φίλους να τα καταφέρουν!

Πιστό στο ραντεβού του το ΜΙΚΡΟ ΘΕΑΤΡΟ ΛΑΡΙΣΑΣ έπειτα από τις τεράστιες επιτυχία που σημείωσε  με τις παραστάσεις , Ο Λύκος και τα 7 Κατσικάκια ,Ο Λαγός & η Χελώνα (Μύθοι του Αισώπου) σε όλη την Ελλάδα, συνεχίζει την παράδοση που δημιούργησε από το 2009 με τις ποιοτικές παιδικές παραγωγές του και έρχεται για 7η χρονιά στην πόλη μας με το Αριστούργημα του Hans Christian Andersen

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Παίζουν & Χορεύουν οι Ηθοποιοί

Γιώργος Πούλης, Χριστίνα Μαντέση, Δέσποινα Χαριάτη, Άννα Γιαννακίδου, Χριστίνα Ανδρέου 

Σκηνοθεσία: ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΟΥΛΗΣ

Σκηνικά: ΒΑΛΕΝΤΙΝΟ ΒΑΛΑΣΗΣ

Κοστούμια: ΕΛΕΝΗ ΨΥΡΡΑ

Σχεδιασμός Φωτισμών: ΠΑΣΧΑΛΗΣ ΛΟΚΑΣ

Γραφιστικά: ΣΤΕΛΙΟΣ ΚΑΛΟΓΕΡΑΚΗΣ

Ειδικές Κατασκευές: ΒΑΛΕΝΤΙΝΟ ΒΑΛΑΣΗΣ

Δημόσιες Σχέσεις: ΜΙΚΡΟ ΘΕΑΤΡΟ

Μουσική Επιμέλεια: ΣΤΕΦΗ ΜΑΡΑΓΚΟΠΟΥΛΟΥ 

Κίνηση-χορογραφίες: ΒΑΛΕΝΤΙΝΟ ΒΑΛΑΣΗΣ

Παραγωγή: ΜΙΚΡΟ ΘΕΑΤΡΟ ΛΑΡΙΣΑΣ

Διάρκεια:  75 λεπτά (με ένα Διάλειμμα 10 λεπτών)

 

Πληροφορίες : 6974797109

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ : ΒΙΒΛ/ΛΕΙΟ ΗΛΙΑΔΗΣ - τηλ 23410 75307

Προπώληση 7€ - Ταμείο 9€ - Πληροφορίες – 6974797109

Με αισθήματα απεριόριστης αγάπης και εκτίμησης για το πλούσιο και σπουδαίο έργο του, υποδέχτηκαν και αγκάλιασαν τον Τούρκο συγγραφέα και αγωνιστή, Ομέρ Ασάν, οι Κιλκισιώτες που γέμισαν ασφυκτικά την αίθουσα εκδηλώσεων του Επιμελητηρίου Κιλκίς, την Παρασκευή 4 Νοεμβρίου.

Τον Τούρκο ποντιακής καταγωγής παρουσίασαν, ο Όμιλος για την Ιστορία και τον Πολιτισμό του Κιλκίς και η εφημερίδα ΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑ, η οποία άλλωστε μας είχε πρωτογνωρίσει τον κ. Ασάν σε μια άλλη εκδήλωση του 1999, που πραγματοποίησε τότε για την παρουσίαση του περίφημου βιβλίου του, «Πολιτισμός του Πόντου».

Στην εκδήλωση εκείνη, η οποία ήταν η πρώτη για τον Ομέρ Ασάν στην Ελλάδα, αναφέρθηκε άλλωστε στον σύντομο χαιρετισμό του, που άνοιξε την εκδήλωση της Παρασκευής, ο εκδότης της ΠΣ, Παύλος Τονικίδης.

"Η σχέση της εφημερίδας μας με τον Ομέρ κρατάει πολλά χρόνια", είπε ο κ. Τονικίδης, θυμίζοντας ότι για το βιβλίο πάνω στον ποντιακό πολιτισμό ο συγγραφέας του πλήρωσε ακριβό τίμημα αφού απαγορεύτηκε η κυκλοφορία του στη Τουρκία με διώξεις, για να προσφύγει ο συγγραφέας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, το οποίο και τον δικαίωσε.

Με αφορμή το έργο του Ομέρ Ασάν, ο οποίος τιμήθηκε με το Βραβείο Ιπεκτσί για την προώθηση της ελληνοτουρκικής φιλίας, ο κ. Τονικίδης έκανε λόγο για την ανάγκη "να χτίσουμε γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ των λαών, αφού τίποτα δεν μας χωρίζει αλλά αντίθετα μας ενώνουν πολλά".

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε με αφορμή την έκδοση της συλλογής διηγημάτων του συγγραφέα «η Κεμεντζέ του Νίκου», για το οποίο μίλησε η φιλόλογος Αποστολία Πάνου, διαβάζοντας και αποσπάσματά του.

Η κ. Πάνου υπογράμμισε ότι κίνητρο για το ανθρωπιστικό και φιλειρηνικό πνεύμα που διατρέχει το έργο του κ. Ασάν ήταν τα "ρωμαίϊκα", η γλώσσα δηλαδή που μιλούσαν οι κάτοικοι στη ορεινή περιοχή (παρχάρια) της Τραπεζούντας,  όπου γεννήθηκε.

Όμως ο Ομέρ Ασάν δεν περιορίστηκε μόνο στο συγγραφικό του έργο αλλά περπάτησε και στα μονοπάτια της Έβδομης Τέχνης. Το 2011 έκανε το ντοκιμαντέρ «Αδελφέ που πας: Μια Ιστορία Αποχωρισμού», με θέμα την ανταλλαγή πληθυσμών και τις φιλίες που έχουν μεταμορφωθεί σε νοσταλγία, με στόχο να καταδειχθεί ότι η εθνική καταγωγή δεν είναι υπεράνω των ανθρώπινων αξιών.

Κάτι, που ο συγγραφέας κατέθεσε από ψυχής με την μοναδική ερμηνεία του ποντιακού "τραγουδιού του Νίκου" στην τουρκική γλώσσα, που έκανε καταχειροκροτούμενος, με τη συνοδεία της λύρας των Παναγιώτη Ηλιάδη και Γρηγόρη Αμοιρίδη, οι οποίοι έλαβαν μέρος στην εκδήλωση προσφέροντας τη μουσική της νότα.

Και βέβαια, ο Νίκος του τραγουδιού αλλά και του νέου βιβλίου του συγγραφέα δεν είναι άλλος από τον Νίκο Κεμεντζετζή, έναν πόντιο "πρώτης γενιάς" από την Τραπεζούντα, που εγκαταστάθηκε στη Θεσσαλονίκη.

Στον Ομέρ Ασάν και το έργο του αναφέρθηκε με το γνωστό λογοτεχνικό αλλά και γλαφυρό ύφος του και ο γνωστός μας εκπαιδευτικός-συγγραφέας, Νίκος Κωνσταντινίδης, την εισήγηση του οποίου μπορούν να διαβάσουν οι αναγνώστες σε ξεχωριστή στήλη.

Όσο για την ολοκληρωμένη προσωπικότητα του Τούρκου συγγραφέα και αγωνιστή, την σκιαγράφησε με μοναδικό τρόπο ο ιστορικός Βλάσης Αγτζίδης, υπογραμμίζοντας ότι "καθήκον της γενιάς μας είναι να ξαναγράψουμε ή τουλάχιστον να ξαναδούμε την ιστορία, δίνοντας περισσότερο χώρο στους ιστορικούς αντί των πολιτικών".

"Ο Ομέρ ήταν ο πρώτος από τους ελληνόφωνους της Τουρκίας που αναζήτησε την ταυτότητά του με αφετηρία την γλώσσα", υπογράμμισε ο κ. Αγτζίδης, τονίζοντας για το νέο βιβλίο του συγγραφέα ότι "δεν είναι πάνω στην ιστορία αλλά ανοίγει ιστορία".

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με παρεμβάσεις εκ μέρους του κοινού και με τον συγγραφέα να διαλέγεται μαζί του, με σπασμένα μεν αλλά συγκινητικά για την προσπάθεια που έκρυβαν μέσα τους ελληνικά! Κι όσο για τα βιβλία του, που είχαν εκτεθεί στο φουαγιέ της αίθουσας, έγιναν κυριολεκτικά ανάρπαστα!

“Αι γενεαί πάσαι” συμμετείχαν στην σπουδαία εκδήλωση της “ΕΥΚΡΑΝΤΗΣ” την παραμονή της Επετείου στο Πολύκαστρο.

Η πρόεδρος Γαρ. Καρβουνιάρη και οι συνεργάτες της στο δραστήριο Σύλλογο, έχουν κάθε δικαίωμα να αισθάνονται ικανοποίηση για το ότι η τοπική ιστορία κατέγραψε μια ακόμη επιτυχημένη εκδήλωση στο ενεργητικό της “ΕΥΚΡΑΝΤΗΣ”. Ενός Συλλόγου που αποτελείται από ερασιτέχνες εθελοντές, αλλά που οι εκδηλώσεις του εδώ και καιρό διακρίνονται από ισχυρά στοιχεία επαγγελματικής αρτιότητας. Στην θετική αυτή μετεξέλιξη της “ΕΥΚΡΑΝΤΗΣ”, σίγουρα συντέλεσε η λειτουργία νέων τμημάτων του Λυκείου Ελληνίδων Κιλκίς στο Πολύκαστρο, με ολοένα και μεγαλύτερη συμμετοχή μικρών και μεγάλων της περιοχής.

Τα εύσημα για την άρτια οργάνωση και απόδοση της παράστασης ασφαλώς ανήκουν σε όλους τους συντελεστές. Κυρίως όμως στην κ. Μ. Συμεωνίδου, εκπαιδευτικό και χοροδιδάσκαλο των χορευτικών Τμημάτων του Λυκείου. Η κ. Συμεωνίδου ήταν και η αφηγήτρια για τα “περάσματα” από το ένα δρώμενο στο άλλο.

Και τα δρώμενα ήταν πολλά και κυρίως με διαφορετική θεματολογία. Από την θριαμβική παρέλαση της νίκης των παιδικών τμημάτων, μέχρι την συγκινητική χορωδιακή απόδοση της έμπειρης χορωδίας του Πολυπέτρου, και μέχρι τη φωνή της Σοφίας Βέμπο και φυσικά τις άψογες χορευτικές επιδόσεις όλων των χορευτικών τμημάτων. Δεν έλειψε ούτε η φωνή της Μαρινέλλας με κομμάτια από το γνωστό έργο “Αλβανία”, του Γ. Κατσαρού.

Η εκδήλωση έκλεισε με τους παρευρισκόμενους σύσσωμους να ψάλλουν τον Εθνικό Υμνο.

 

Αφιέρωμα στο ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ

Η Πολιτιστική Εταιρία Εκπαιδευτικών Νομού Κιλκίς διοργανώνει την Δευτέρα 14 Νοεμβρίου στις 7μμ, στο χώρο του εντευκτηρίου της (Μητροπόλεως 11, 3ος όροφος) αφιέρωμα στο «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ» του Μίκη Θεοδωράκη, από τον Κιλκισιώτη  μαέστρο Θεόδωρο Ορφανίδη.

Ο μαέστρος χρησιμοποιεί μουσικά παραδείγματα από το έργο με   προβολές αποσπασμάτων  από συναυλίες και ντοκουμέντα από το αρχείο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Η εκδήλωση εντάσσεται στο πρόγραμμα του Δήμου Κιλκίς για τον εορτασμό των Πεντεκαίδεκα μαρτύρων.

Η είσοδος θα είναι ελεύθερη για το κοινό και πραγματοποιείται με την ευγενική χορηγία του βιβλιοπωλείου “Σύμμετρο”.

Ο Ομέρ Ασάν στο Κιλκίς

Το βιβλίο του Ομέρ Ασάν «Η Κεμεντζέ του Νίκου», του Ομέρ Ασάν, των εκδόσεων IASONBOOKS, θα παρουσιαστεί την Παρασκευή 4 Νοεμβρίου 2016 στις 19.00 το βράδυ στην αίθουσα του  Επιμελητηρίου Κιλκίς. 

Η παρουσίαση οργανώνεται από την εφημερίδα "Πρώτη Σελίδα" και τον "Όμιλο για την Ιστορία και τον Πολιτισμό του ν. Κιλκίς".  

Για το βιβλίο θα μιλήσουν:

-ο Παύλος Τονικίδης, εκδότης της εφημερίδας 

Αποστολία Πάνου, φιλόλογος

-ο Νίκος Κωνσταντινίδης, εκπαιδευτικός-συγγραφέας

-ο Βλάσης Αγτζίδης, ιστορικός

 -ο συγγραφέας Ομέρ Ασάν

 

Ο Ομέρ Ασάν, συγγραφέας του ιστορικά πρωτοποριακού και στη συνέχεια απαγορευμένου μετά από δική στην Τουρκία βιβλίου «Πολιτισμός του Πόντου» (το οποίο μεταφράστηκε και στα ελληνικά),  γεννήθηκε κι έζησε στα «Παρχάρια» (έτσι ονόμαζαν οι Έλληνες του Πόντου τα βοσκοτόπια που βρίσκονταν σε μεγάλο υψόμετρο, στα οποία διέμεναν από την Άνοιξη μέχρι το Φθινόπωρο) της Τραπεζούντας μέχρι τα 14 του χρόνια.

Το 1974 μετανάστευσε στην Κωνσταντινούπολη μαζί με την οικογένειά του, αλλά ουσιαστικά δεν απομακρύνθηκε ποτέ από τη Τραπεζούντα και το χωριό του καθώς τα καλοκαίρια του παραθέριζε στο βουνό και την εξοχή του Παρχάρ (Παρυάδρης).

Μετά την αποφοίτησή του από το Λύκειο, συμμετείχε στο αριστερό και δημοκρατικό κίνημα. Αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο της Ανατολής και έλαβε μέρος στην αντίσταση κατά του πραξικοπήματος της 12ης Σεπτεμβρίου του 1980, ενώ το 1984 συλλαμβάνεται και καταδικάζεται.

Μετά την επιστροφή του στην Κωνσταντινούπολη αρχίζει την έρευνά του για τον πολιτισμό της Μαύρης Θάλασσας και τη μητρική του γλώσσα, τα Ποντιακά.

Ο Ομέρ Ασάν, στα έξι διηγήματα του βιβλίου του με τίτλο «Η Κεμεντζέ του Νίκου» μεταφέρει στην αφηγηματική γλώσσα κυρίως γλωσσικά και μεταναστευτικά φαινόμενα και κάνει κριτική του εαυτού του και της κοινωνίας χρησιμοποιώντας τη λογοτεχνία. Το σημαντικότερο σημείο που έλκει την προσοχή μας στα διηγήματα του είναι η πραγματικότητα πως η ανταλλαγή πληθυσμών που αρχικά στοχεύει τους Έλληνες δηλητηριάζει τελικά και τους Τούρκους.

Το 1993 ο Ομέρ Ασάν ταξιδεύει στην Ελλάδα για να συνεχίσει την έρευνά του για τα Ποντιακά και μετά από τρία χρόνια εκδίδει το πρώτο του βιβλίο (1996). Η έκδοση του βιβλίου του προκάλεσε έντονες συζητήσεις στην Τουρκία με άρθρα του και μελέτες του να δημοσιεύονται σε διάφορα περιοδικά και εφημερίδες της χώρας.

Ο Ομέρ Ασάν τιμήθηκε με το Βραβείο Ιπεκτσί για την προώθηση της ελληνοτουρκικής φιλίας μέσα από τις εργασίες του. Επίσης, καθίσταται τιμητικό μέλος της οργάνωσης English PEN χάριν του δικαστικού αγώνα που έδωσε για το βιβλίο του «Πολιτισμός του Πόντου».

Μετά την προσφυγή και αθώωση του από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων το 2005 ίδρυσε στην Τουρκία τον εκδοτικό οίκο Heyamola. Μέσα σε δέκα χρόνια εξέδωσε περίπου 400 βιβλία και προσκλήθηκε στην έκθεση «Βιβλίο Φρανκφούρτης» στην Τουρκία. Ο συγγραφέας έως σήμερα συνεχίζει να είναι ιδρυτικό μέλος της Ένωσης Τουρκικών Εκδόσεων και ιδιοκτήτης του περιοδικού «Ήρωες Μυθιστορημάτων» που ξεκίνησε τις εργασίες του το 2005, ενός περιοδικού που ξεχωρίζει στον λογοτεχνικό χώρο της Τουρκίας.

Το 2011 ολοκλήρωσε ένα ντοκιμαντέρ σχετικά με τη μετανάστευση και την ανταλλαγή πληθυσμών με τίτλο «Αδελφέ πού; Ανταλλαγή Πληθυσμών» παρουσιάζοντάς το σε πολλά διεθνή φεστιβάλ.

Το 2012, επτά χρόνια μετά την έκδοση του περιοδικού, ο Ομέρ Ασάν προτείνει την κήρυξη της 21ης Δεκεμβρίου ως Ημέρας Ηρώων Μυθιστορημάτων με τη στήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού της Τουρκίας. Το 2013, στα πλαίσια ενός τριήμερου φεστιβάλ στην Κωνσταντινούπολη με προσκεκλημένους – για πρώτη φορά – λογοτέχνες από δέκα βαλκανικές χώρες (συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας), περιγράφει σε δύο λογοτέχνες προερχόμενους από την Κωνσταντινούπολη τους δικούς του λογοτεχνικούς ήρωες και προτείνει ξανά στην UNESCO να κηρυχθεί η 21η Δεκεμβρίου Παγκόσμια Ημέρα Ηρώων Μυθιστορημάτων.

Τέλος, ο Ομέρ Ασάν, ιδρυτής της Ακαδημίας Όμηρος, ξεκινά σεμινάρια ελληνικής γλώσσας στην Κωνσταντινούπολη ανοιχτά στο κοινό. Αυτήν την περίοδο ο ίδιος, ετοιμάζει για έκδοση το Ρωμαιοτουρκικό Λεξικό του Βαχίτ Τουρσούν (Vahit Tursun). Όλα τα διηγήματα του Ομέρ Ασάν πρόκειται να εκδοθούν σε ηλεκτρονική μορφή από τις εκδόσεις Iason Books στις αρχές του επόμενου έτους.

Η θεατρική παράσταση “Κυριακάτικος Περίπατος” δόθηκε το Σάββατο 22 και την Κυριακή 23 Οκτωβρίου στην αίθουσα εκδηλώσεων του ΕΠΑΛ Αξιούπολης, από το “Θεατρικό Εργαστήρι του δήμου Παιονίας”.

Ένα θεατρικό έργο που χαρακτηρίζεται από πικρές αλήθειες δοσμένες πολλές φορές μέσα από την μαύρη κωμωδία. Μια παράσταση που ξάφνιασε, ομολογουμένως, ευχάριστα το θεατρόφιλο κοινό της Αξιούπολης.

Η παράσταση θα επαναληφθεί πολύ σύντομα σε Κιλκίς, Πολύκαστρο και Γουμένισσα και είναι το αποτέλεσμα της  δουλειάς που γίνεται και παρουσιάζεται κάθε χρόνο στα  όρια του Δήμου μας και όχι μόνο, εδώ και δέκα χρόνια  δημιουργίας του Θεατρικού Εργαστηρίου του Δήμου Παιονίας.

ΦΩΤΟ-ΚΕΙΜΕΝΟ

Κωστής Μανασής

Τη Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2016, στις 7.30μ.μ. στην αίθουσα «Κούρος Ευρωπού» της ΤΕΧΝΗΣ Κιλκίς, θα γίνουν τα εγκαίνια της καθιερωμένης πλέον, ετήσιας έκθεσης των ενήλικων μαθητών των Εικαστικών Εργαστηρίων του φορέα.

Η έκθεση με τίτλο «ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ» που περιλαμβάνει σχέδια, ζωγραφική, μικτές ύλες, θα διαρκέσει έως τις 13 Νοεμβρίου 2016. Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 10π.μ.-12μ. και 4-8μ.μ. και Κυριακή 6-8μ.μ.

Σχολιάζοντας τις δημιουργίες των μαθητών, ο υπεύθυνος των Εικαστικών Εργαστηρίων Νικόλας Μπλιάτκας αναφέρει μεταξύ άλλων: «Με τον τίτλο «ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ» οι σπουδαστές των τμημάτων ζωγραφικής της ΤΕΧΝΗΣ δημιουργούν εικαστικά έργα με ποικίλους τρόπους έκφρασης.  Οι αναζητήσεις τους βρίσκονται στο μεταίχμιο ανάμεσα στον υπαρκτό εσωτερικό χώρο με τη μοναξιά των άδειων δωματίων και των αντικειμένων, τη διείσδυση στον κόσμο της φύσης και των μορφών της, μέχρι τον υποκειμενικό χώρο της φαντασίας. Ο έσω χώρος συνδιαλέγεται με την ύπαρξη του ανθρώπου, καλώντας τον σε πνευματική ενδοσκόπηση».

Η έκθεση είναι ενταγμένη στο πρόγραμμα εορτασμού τιμής και μνήμης των Πεντεκαίδεκα Μαρτύρων, πολιούχων της πόλης του Κιλκίς.

Επιμορφωτική ημερίδα με θέμα: «Ποντιακός ελληνισμός: Ιστορία-Πολιτισμός και διδακτική τους αξιοποίηση στο Σχολείο» θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 23 Οκτωβρίου, στο Συνεδριακό Κέντρο Κιλκίς, από 10.30πμ -12.30μμ.

 

Το πρόγραμμα της εκδήλωσης

10:00 - 10:30: Προσέλευση -εγγραφές

10:30 - 10:40: Χαιρετισμοί

10:40 - 10:50: «Αναγκαιότητα και στόχοι της επιμορφωτικής ημερίδας»

Εισηγήτρια: Αρβανίτη Ιωάννα, Σχολική Σύμβουλος 1ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπ/σης Κιλκίς

10:50 - 11:00: «Ποντιακή Λύρα», από τον Παπαθανασιάδη Αβραάμ

Απαγγελία ποιήματος: «Αν ήσουν»-«Αν εσ΄με», από μαθητές/ριες του 4ου Δημ. Σχολείου Κιλκίς, υπεύθυνη δασκάλα Μιχαηλίδου Σοφία

- «Ιστορικοί σταθμοί εξέλιξης του ποντιακού ελληνισμού και αξιοποίησή τους στη διδασκαλία»

Εισηγητής: Δρ. Παυλίδης Αντώνης, Επίτιμος Σχολικός Σύμβουλος

11:40- 12:00 «Η ποντιακή διάλεκτος της ελληνικής γλώσσας και διδακτική της αξιοποίηση»

Εισηγήτρια: Κωνσταντινίδου Αρχοντούλα, Φιλόλογος

12:00- 12:30: Συζήτηση

Κλείσιμο ημερίδας

 

Συντονιστές της εκδήλωσης:

Αρβανίτη Κ. Ιωάννα, Σχολική Σύμβουλος

1ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπ/σης Κιλκίς

Παπαδόπουλος Πάρης, Σχολικός Σύμβουλος

2ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπ/σης Κιλκίς

 

Συνδιοργάνωση:

Δήμος Κιλκίς

Σχολικοί Σύμβουλοι Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς

Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς

Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ποντίων Εκπαιδευτικών

 

Εικόνα: «Το βάεμαν», έθιμο για το Σάββατο του Λαζάρου. Ποντιακή Εστία, Μηνιαίο Λαογραφικό Περιοδικό, έτος Ε΄, 4ο τεύχος 1954.

Τη μαύρη κωμωδία “Κυριακάτικος Περίπατος” του Georges Michel, πρόκειται να ανεβάσει το “Θεατρικό Εργαστήρι” του δήμου Παιονίας, το Σάββατο 22 και την Κυριακή 23 Οκτωβρίου, στο ΕΠΑΛ Αξιούπολης, στις 8μμ, σε διδασκαλία-σκηνοθεσία του Τζίμη Κούρτη.

 

Λίγα λόγια για το έργο

 

ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟΣ ΠΕΡΙΠΑΤΟΣ

(La promenade du Dimanche)

Ο καθιερωμένος κυριακάτικος περίπατος μιας συνηθισμένης (μικρο)αστικής οικογένειας σε μια τυπική μεγαλούπολη δεν επιφυλάσσει απρόοπτα και ανατροπές. Τα πάντα βρίσκονται εκεί όπου πρέπει να βρίσκονται, και για ό,τι συμβαίνει υπάρχει πάντοτε κάποια εύλογη εξήγηση. Ούτως ή άλλως «σ’ αυτόν τον κόσμο, που είναι ο καλύτερος απ’ όλους τους δυνατούς, όλα έχουν γίνει για το καλύτερο», όπως θα έλεγε και ο Βολτέρος. Τίποτε δεν είναι ικανό να διαταράξει την οικογενειακή γαλήνη. Κάποια προμηνύματα, όπως το ότι κάηκαν οι ασφάλειες στο σπίτι και ότι βούλωσε ο νεροχύτης, προσπερνώνται αδιάφορα, ακόμη κι όταν «τριτώνει το κακό». Σημασία έχει η ανατροφή του παιδιού, η εκμάθηση της καλής συμπεριφοράς, μέσα από στερεότυπες εκφράσεις και κανόνες απαράβατους.

Σ΄ έναν κόσμο που διαρκώς μεταβάλλεται, άλλοτε βίαια κι άλλοτε ειρηνικά, η μόνη αξία που πρέπει να μείνει πάση θυσία σταθερή είναι η οικογενειακή τιμή και προπάντων η μεταβίβαση των ιδεών του πατέρα στον γιο του. Έχοντας αφήσει τον σκοτεινό Μεσαίωνα πίσω της, η οικογένεια θα συνεχίσει τον κυριακάτικο περίπατο της εν ειρήνη, προσπερνώντας εμπόδια, μικροκαυγάδες και ανάρμοστες συμπεριφορές του γιου.

Το έργο μπορεί να χαρακτηριστεί ως σουρεαλιστική κοινωνική παρωδία που έχει αφετηρία το θέατρο του παραλόγου ενώ κινείται στο χώρο του θεάτρου της καθημερινότητας (théâtre du quotidien). Σημείο αναφοράς είναι η αποξένωση μέσα στην καταναλωτική κοινωνία. Οι χαρακτήρες είναι «άναρθροι» άνθρωποι, ανίκανοι να εκφράσουν με διαύγεια τις ιδέες ή τα συναισθήματά τους. Οι καθημερινές καταστάσεις που αντιμετωπίζουν παρουσιάζονται με έναν υπερβολικό, θα λέγαμε, ρεαλισμό, δημιουργώντας έτσι ισχυρές θεατρικές εικόνες μέσω των οποίων εκδηλώνουν, συχνά με βίαιο τρόπο, τις επιθυμίες και τις ανάγκες που είναι ανήμποροι να εκφράσουν με τον προφορικό λόγο. Όπως έγραψε κι ο J. P. Sartre, προλογίζοντας την πρώτη έκδοση του έργου (1966) «… είναι σκανδαλώδες και δυνατό διότι, η ζωή συνοψίζεται σε έναν περίπατο, όπου το απίθανο γίνεται η αλήθεια».

Κώστας Μανασής

“Η σωστή προσέγγιση του ζητήματος της Συνταγματικής Αναθεώρησης θα μας οδηγήσει σε ένα διαφορετικό και καλύτερο μέλλον. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι αυτή η επιλογή να συνοδεύεται από αναγκαίες αλήθειες που καθόρισαν το παρελθόν” επισήμανε από το Κιλκίς ο Βουλευτής Β΄ Θεσσαλονίκης της Νέας Δημοκρατίας και Τομεάρχης Μακεδονίας και Θράκης του κόμματος, κ. Θεόδωρος Καράογλου, παρουσιάζοντας σε εκατοντάδες καλεσμένους, που γέμισαν ασφυκτικά την αίθουσα «Βασίλης Σεργιαννίδης» του Επιμελητηρίου, το βιβλίο του με τίτλο «Ορκίζομαι».

Όπως εξήγησε: «Οι 19 προσωπικές προτάσεις που θα διαβάσετε στο βιβλίο δεν είναι άλλη μια προσπάθεια να μετατεθεί ο δημόσιος διάλογος και να παρακαμφθούν τα θέματα για τα οποία εμείς οι πολιτικοί οφείλουμε να αναλάβουμε τις ευθύνες που μας αναλογούν. Αντίθετα, είναι μια συνειδητή προσπάθεια, η συζήτηση που έχει ξεκινήσει να αποκτήσει αμφίδρομα χαρακτηριστικά, καθώς πάγια αρχή μου είναι ότι οι μεγάλες θεσμικές αλλαγές δεν είναι ευθύνη μόνο των πολιτικών, αλλά και των πολιτών».

Παράλληλα απηύθυνε κάλεσμα συνδιαμόρφωσης του καταστατικού χάρτη της χώρας.

«Μαζί διαμορφώνουμε τους κανόνες δημοκρατίας. Μαζί οφείλουμε να δούμε ποιες πρέπει να είναι οι συνταγματικές υποχρεώσεις και ποια τα συνταγματικά μας δικαιώματα, ώστε οι πρώτες να εκπληρώνονται και τα δεύτερα να προστατεύονται», ανέφερε χαρακτηριστικά, εξηγώντας ότι η ουσιαστική ανανέωση του Συντάγματος είναι ικανή να δημιουργήσει ευκαιρίες εξέλιξης και προοπτικές επιχειρηματικής πρωτοπορίας σε τοπικό και εθνικό επίπεδο.

Όσον αφορά στις 19 προτάσεις που κατέθεσε στον δημόσιο διάλογο, αυτές βασίζονται σε δυο άξονες: Την αναβάθμιση του πολιτικού μας συστήματος και τη θεσμική θωράκιση του Συντάγματος.

Στον πρώτο, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται προτάσεις όπως κατάργηση της λίστας Επικρατείας και αντικατάσταση των Βουλευτών Επικρατείας από ομογενείς Βουλευτές, καθιέρωση της επιστολικής ψήφου για τους απόδημους Έλληνες καθώς και καθιέρωση ενός μόνιμου εκλογικού συστήματος. Στο δεύτερο ξεχωρίζουν οι προτάσεις για κατάργηση του νόμου περί ευθύνης Υπουργών, για ευδιάκριτο διαχωρισμό εκτελεστικής και νομοθετικής εξουσίας, για ουσιαστικό έλεγχο των πόθεν έσχες των πολιτικών προσώπων και για μείωση του ορίου των εκλογικών δαπανών.

Σχολιάζοντας τις παραπάνω προτάσεις ο δικηγόρος Ξενοφών Στεργιάδης τις χαρακτήρισε «θαρραλέες», τονίζοντας ότι «αγγίζουν την ουσία του πολιτικού συστήματος». Μιλώντας δε για το βιβλίο, το χαρακτήρισε «απαύγασμα εμπειρίας», ενώ παρατήρησε ότι «η αναθεώρηση του Συντάγματος πρέπει να είναι πραγματική και όχι… φλύαρη».

Τέλος ο Βουλευτής Κυκλάδων της Νέας Δημοκρατίας, κ. Γιάννης Βρούτσης, σημείωσε ότι το «Ορκίζομαι» είναι «επίκαιρο όσο ποτέ, γατί τολμά να ανοίξει τη συζήτηση για την αλλαγή του καταστατικού χάρτη της χώρας». Ανοίγει το δρόμο, όπως είπε ο πρώην Υπουργός, «με μέτρο και λογική για τις επόμενες γενιές των Ελλήνων», σημειώνοντας με νόημα πως «χωρίς συναινέσεις, αλλαγή του Συντάγματος δεν μπορεί να γίνει».

Σελίδα 9 από 13
We use cookies to improve our website. Cookies used for the essential operation of this site have already been set. For more information visit our Cookie policy. I accept cookies from this site. Agree